Készítsd fel immunrendszered a hideg hónapokra!

2021.09.22

Felkészíthető az immunrendszer a vírusok ellen?
Mindannyian tapasztaltuk már, hogy a hideg őszi hónapok beköszöntével sokkal könnyebben megfázunk, ami aztán hosszú napokig, akár hetekig is elhúzódhat. Igyekezzük megelőzni a problémákat, és turbózzuk fel idejében az immunrendszerünket! A vitaminok nélkülözhetetlenek szervezetünk számára, előállítani azonban nem tudjuk őket, így táplálékkal vagy táplálékkiegészítők formájában kell bevinni azokat. 

Miért van kitéve nagyobb veszélynek az immunrendszerünk a hidegebb őszi időszakban?

Az őszi időszak a kórokozóknak igencsak kedvez azáltal, hogy csökken a nappali átlagos hőmérséklet és kissé nyirkosabbá válik az idő, így könnyebben tudnak szaporodni a kórokozók. Magunk is több időt töltünk zárt térben mind az idő, fiatalabbak esetén pedig mind a tantervi kötelezettségeik végett is.

Sok esetben előfordul, hogy csökken a természetes forrásból bevitt vitamin mennyisége is a nyári időszakhoz képest, miközben a szükségletünk nem követi ezt az eltolódást. A napsütéses órák számának csökkenése miatt kevesebb D-vitamint tudunk előállítani, ami nagyban hozzájárulhat az immunfunkciók gyengüléséhez.

Ősszel és télen hajlamosabbak vagyunk zsírosabb, vitaminokban szegényebb ételeket fogyasztani. Ráadásul kevesebb napfény ér minket, ezért fokozottabban oda kell figyelnünk a vitaminok és nyomelemek pótlására.

Mely betegségek a leggyakoribbak ilyenkor?

Leginkább a cseppfertőzéssel terjedő megbetegedések mérvadóak- nátha, felső légúti gyulladásos megbetegedések, mint a torokgyulladás, de ide tartozik az influenza is. 

Hogyan befolyásolja a tudatos táplálkozás az immunrendszerünk működését?
(Dietetikus válaszol: Sziráki Zsófia)

Kicsit úgy kell elképzelni a testünket, mint egy személygépkocsi. Többféle minőségű benzinnel is működik, de hosszú távon meghálálja, ha minőségi üzemanyagot töltöttünk bele, ami esetünkben a mennyiségben, a minőségben, valamint a változatosságban megfelelő táplálkozást jelenti.
Több száz fajta baktérium él a szervezetünkben, melyek mindegyike egy-egy apró építőkocka egészségünk alakulásában. Változatos táplálkozással változatosabb baktériumflóránk lehet (mivel sok esetben a baktériumok tápláléka eltérő), mely több egészségügyi előnnyel járhat. Ezen cél elérését akadályozza pl.: egy egyoldalú, feldolgozott élelmiszerekben gazdag, zsírdús, hozzáadott cukrokban gazdag étkezési szokás.

A jótékony bélflóránk megtartását segíthetik az ősszel is elérhető hüvelyesek- mint a lencse, csicseriborsó, zöldborsó, bab, a brokkoli, alma, sárgarépa, sütőtök, fokhagyma, mandula és a pisztácia is, de ne feledkezzünk meg a teljes kiőrlésű pékáruk rosttartalmának és a fermentált tejtermékek (pl.: joghurt, kefir) előnyeiről sem.
Vitaminraktáraink újratöltése és megtartása érdekében fontos tartanunk magunkat ahhoz a szabályhoz, hogy rendszeresen, nyersen is fogyasszunk zöldséget és gyümölcsöt, ne csak hőközlés után.    

Fogyasszunk sok zöldséget és gyümölcsöt!

Ősszel és télen is oda kell figyelni a friss gyümölcsök, zöldségek megfelelő mennyiségű fogyasztására. A banán, a citrusfélék és az alma különösen kiváló vitaminforrás ebben az időszakban, de ne feledkezzünk meg a zöldségekről sem, hiszen ezek többsége szintén igazi vitaminbomba. A korszerű eljárásoknak köszönhetően a fagyasztott zöldségek és gyümölcsök megőrzik vitamin- és ásványianyag-tartalmuk jelentős részét, így hozzájárulhatnak a napi szükséges vitaminbevitel biztosításához. A kiolvasztás során keletkező levet is érdemes felhasználni, mert abban is vannak értékes vitaminok és ásványi anyagok. Közismert a savanyú káposzta magas C-vitamin-tartalma és kiváló C-vitamin-forrás a szobahőmérsékleten kiáztatott csipkebogyótea is.

A fizikai aktivitás ugyancsak a mankója a normál emésztésnek, így az idő hidegre fordultával is érdemes számunkra komfortos formában beilleszteni, legyen az edzőterem vagy reggel egy kör a Margitszigeti futópályán.  

Az őszi időszakban érdemes hozzálátni D-vitamin raktáraink mesterséges pótlásához, mely gyermekek esetén 1500 NE D-vitamint, felnőtteknél 2000 NE D-vitamint jelent. Változatos táplálkozás mellett is jótékony lehet prevenció szempontjából a külsőleges C-vitaminpótlás (200-500 mg/nap).

Szervezetünket sok káros hatás éri: stressz, túlfeszített munkatempó, kevés alvás és mozgás, betegek a környezetünkben, napfényhiány. Mindezek gyengítik az immunrendszert, aminek következtében megnő szervezetünk vitaminigénye. Ezt a megnövekedett vitaminigényt azonban már nem tudjuk kizárólag táplálkozással bevinni. Az immunrendszer erősítésére szedjünk multivitamint, amelyben optimálisan be van állítva a vitaminok egymáshoz viszonyított aránya. Télen a C-vitaminon kívül különösen fontos a D-vitamin, amely napfény hatására képződik szervezetünkben, hiánya pedig gyengíti az immunrendszert.

Készítsük fel immunrendszerünket a hideg hónapokra, hogy komolyabb megbetegedés/megfázás nálkül vészeljük át ezt az időszakot!

Forrás:  https://www.bien.hu