Folyadékpótlás a nagy melegben!

2021.06.24

A csapból is a vízfogyasztás fontossága folyik, de ez nem véletlen: a megfelelő mennyiségű és megfelelő minőségű ivóvíz az egyik legfontosabb lételeme az emberi szervezet működésének.
A nagy hőségben pedig kiemelten fontos!

A hőség miatti ártalmak kivédésének leghatékonyabb módja a bőséges, napi 2-4 liternyi folyadékfogyasztás, ezért a megfelelő folyadékbevitelre a nagy melegben fokozottan figyeljünk. Azonban a túlzott vízfogyasztással is vigyáznunk kell.

A nagy hőségben a szervezet gyorsan veszít vízkészletéből, ezért fontos, hogy a folyadékot folyamatosan pótoljuk, lehetőleg napi 2-4 literrel. A meleg ellen a szervezet párologtatással védekezik. A folyadék úgy hűt, hogy kiválasztódik a verejtékmirigy által, majd a verejték elpárolog a bőrfelületről.

Tévhit tehát, hogy a jéghideg üdítő vagy víz hűti le legjobban a szervezetet nagy kánikula esetén. Szakértők és orvosok kifejezetten ajánlják, hogy a nagy forróságot próbáljuk szobahőmérsékletű folyadékkal leküzdeni, hiszen a túl hideg frissítő túlterhelheti a szervezetet, és akár ájulást is okozhat.

Apró, mégis fontos részlet, hogy ne kizárólag ásványvizet vagy csapvizet fogyasszunk, hiszen a szervezetünk értékes sókat és ásványi anyagokat is veszít a nyári napsütésben, amiket szintén pótolnunk kell. Érdemes gyümölcsleveket, tejet, limonádékat készíteni, különösen a kisebb gyermekek számára. Az alkohol és kávé fogyasztása viszont kifejezetten kerülendő a forró időszakokban.

Ugyanakkor az is fontos, hogy ne essünk a túlfogyasztás hibájába sem. A szülők általában tudják, hogy a gyermekek megfelelő folyadékbevitelére figyelniük kell, azonban sok esetben annyira sok vizet adnak a gyermekeiknek, hogy azok aztán nem tudnak megfelelő mennyiségű szilárd táplálékot magukhoz venni. Továbbá a túlzott folyadékbevitellel akár hiperhidrációt is előidézhetünk, ami a végtagok ödémásodáshoz, fejfájáshoz, tompultsághoz, bágyadtsághoz és akár görcsökhöz is vezethet.

Bizonyos betegségek esetén szintén nagyon szigorúan oda kell figyelnünk az orvosok által meghatározott folyadékbevitel betartására. A szervezet fehérje- és nátriumtartalma szorosan összefügg a víztartalommal. A vesék, mint a fölösleges folyadék és salakanyagok eltávolításáért felelős szervek, károsodásukkor nem képesek a kellő mennyiségű vizelet kiválasztására, így a szervezetben vízvisszatartás következik be. A vesék feladata, hogy a vizeletet elválasszák a fehérjéktől, vagyis a fölösleges vizet eltávolítsák, ám a fehérjéket visszatartsák. Azonban vesebetegség esetén a szerv nem képes lépést tartani a víz leadásával, így komoly szövődményeket okozhat a nem megfelelő vízbevitel. Dialízis-kezelésben részt vevők számára pont emiatt nagyon szigorú nyári folyadékbevitel engedélyezett csak. Hasonló helyzet áll elő bizonyos szívbetegségek esetén, ahol a szervezetnek többletterhelést jelent a túlzott vízbevitel.

Fontos tehát, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékot vigyünk be szervezetünkbe nyáron, külön figyelemmel a változatosságra és annak hőmérsékletre. Általános tanácsként érdemes elkerülni a legnagyobb kánikulát, a közvetlen napsütést, illetve a legmelegebb időszakokban a szabadtéri mozgást is.

Minden egyes sejtünknek tiszta vízre van szüksége:

  1. A vér 80%-a vízből áll, mely elengedhetetlen az új vérsejtek képződéséhez.
    Ha nem pótolja az elvesztett folyadékot, vére "besűrűsödik", lelassulhat a keringés.
    A vérvételeket végző nővérek valószínűleg hosszasan tudnának erről mesélni!
  2. Az agy több mint 75%-a víz; minél kisebb ez az arány, annál lassabban fog agya. A jó memóriáért, a logikus gondolkodásért inni kell.
  3. Elsőre hihetetlennek tűnik, de még a csontoknak is igen magas a víztartalma és csontsejtek sem képződhetnek tiszta víz nélkül.
  4. A szem több mint 90%-a vízből áll, az arány csökkenésével látása is romlik.
    Ha idős korára is meg szeretné őrizni jó látását, hogy ne kelljen Piroska és a farkasost játszani unokáival, akkor ne feledkezzen meg a vízfogyasztásról!
  5. A víz beindítja a nyirokkeringést, ami létfontosságú a méreganyagok, melléktermékek és a felesleges folyadék kitakarításához.
  6. A víz biztosítja még a vese, a belek, a bőr és a tüdő megfelelő működését is, mely szervek szintén mind-mind részesei a méreganyagok eltávolításának.
  7. A víz szabályozza az anyagcserét, közvetve a testsúlyt is. Egy fogyást elősegítő diéta során ezért fontos a sok víz fogyasztása.
  8. A víz síkosítja az ízületeket, ezáltal csökkenti az ízületi fájdalmat és véd a kopás ellen.
  9. Egy-egy betegség után is gyorsabban felépül, ha megfelelő mennyiségű vizet fogyaszt.

Forrás: benu.hu