A mértéktelen evés helyett így táplálkozzunk karácsonykor

2021.12.14

Kipukkadásig a fa alatt...

Enni jó, közösen enni még jobb, sokfélét kóstolni pedig egészen csodás, a karácsony pedig arról - is - szól, hogy egy ünnepi asztal körül sokan összeülünk, és jókat falatozunk. Nem a diétázás időszaka ez, és nem is kell lemondanunk semmiről, de érdemes mértékkel és okosan enni - ami nem mindig könnyű, tekintettel arra, hogy jóval több szénhidrát és zsírosabb, fűszeresebb étel kerül az asztalra, arról nem is beszélve, hogy sokan kényszeresen sokat és sokfélét főznek, a bőség és az ünnep címszavakkal.

Hiába nem vagyunk nagyevők év közben, a karácsonyi "zabacunami" mindenkit megbolondít: ilyenkor természetesen az összes családtag -nagymama, nagynéni, anya, dédi- a kedvenc ételünket készíti kifejezetten nekünk, úgy, ahogy mi szeretjük. 

És akkor a sütikről még szót sem ejtettünk...
Úgy habzsolunk, mintha önmagunk ellenségei lennénk, hiszen pontosan tudjuk, hogy nem teszünk jót vele magunknak.
De miért falunk annyit, és mit tehetünk ellene?

Karácsonykor hajlamosak vagyunk megfeledkezni magunkról, nem mérjük fel a saját határainkat. Egyes becslések szerint az ünnepek alatt a felnőtt lakosság nagyjából 2-2,5 kg-ot szed fel magára. Ez borzalmas szám, pláne tudva azt, hogy jövőre hetekig, akár hónapokig is tartó önmegtartóztatásra van szükségünk, hogy visszanyerjük eredeti súlyunkat.

A mértéktelen evés nemcsak az ünnepi hangulatot vágja haza, de súlyosan megterheli a szervezetet is, pláne idősebb korban, amikor már az emésztésünk nem olyan tökéletes, mint húszéves korunkban. Magyarországon a hagyományos karácsonyi ételek kifejezetten nehezek, zsírosak, és nem is kell belőle hatalmas mennyiséget ennünk, már egy kisebb adag is képes megülni a gyomrunkat. Az emberek jó része hajlamos arra, hogy ne hagyja abba a falatozást, bár már csak a szeme kívánja az ételt. A túl sok élelmiszer behabzsolása, azaz a karácsonyi túlevés 5 féle előnytelen dolgot tesz a szervezettel. Érdemes átgondolni, megéri-e kockáztatni.

1. Kialakul a "kóma", amelyet az evés okozott: az ünnepi finomságok úgy megülik a gyomrunkat, hogy lustává válunk a mozgásra. Tudományos magyarázata is van azonban annak, miért kerülünk a sokak által csak "kajakómaként" említett állapotba karácsonyi túlevés esetén. Amikor magas kalóriás, gazdag ételeket fogyasztunk, a testünk inzulint termel, de melatonin és szerotonin emelkedést is okoz - ezek a hormonok boldoggá tesznek bennünket, ám letargikus hangulatba is kerülhetünk. Ha a vacsora zsírban, cukorban és szénhidrátban gazdag, a szervezet több glükózt termel, amelyek gátolják az ún. orexin fehérjéket - ezek felelősek azért, hogy ébren legyünk

2. Gyomorégés alakulhat ki: a karácsonyi túlevés hatása sok esetben a gyomorégés - ahhoz, hogy megemésszük az ételt, a gyomrunk sósavat állít elő. Vagyis, minél többet eszünk, annál több savat termel a szervezet, hogy segítsen lebontani az ételt. Olykor a sav kimarja a gyomor belső felét vagy visszaszivároghat a nyelőcsőbe, s ettől gyomorégés jelentkezik.
Ez a panasz egyébként magas zsírtartalmú ételektől is előjöhet, melyeknek megemésztése időbe telik és hosszabb ideig tartózkodnak a gyomorban. Antacid alkalmazása segíthet a tünetek leküzdésében.

3. Kitágul a gyomor: bizony, a karácsonyi túlevés hatása ez is lehet. Szerencsére ez nem tartós - azt azonban nem árt tudni, hogy a gyomor nagyjából 1 liternyi étel tárolására képes, de ki tud tágulni szükség esetén, s így akár 3 litert is befogadhat evést követően. Ugyanakkor, a karácsonyi túlevés hatására a gyomor nyomást fejt ki a körülötte levő szervekre. Emiatt igen kellemetlenül érezhetjük magunkat. Ha a gyomor tovább tágul, olyan reflex indulhat el, amely hányást eredményez. Így adja a tudtunkra, hogy már a kapacitása felett működik.

4. Puffadás alakulhat ki: minden alkalommal, amikor élelmiszert veszünk a szánkba, egy kevés levegőt is nyelünk. Emellett, ha szénsavas üdítőket iszunk a karácsonyi túlevés keretében, minden gáz hozzájárul a felpuffadásunkhoz.
Nem jó ötlet az sem, ha túl gyorsan fogyasztjuk el az ételt, mert hosszabb ideig fogjuk emészteni s ez szintén kiválthat puffadást. Rágjuk meg az ételt jól, szánjunk időt arra a karácsonyi vacsorára.

5. Több kalóriát tárolunk: a karácsonyi túlevés sokszor jár hízással. A máj és a hasnyálmirigy enzimeket választ ki, melyek segítenek megemészteni a zsírokat, szénhidrátokat és fehérjéket. A bélfalon levő sejtek felszívják a cukrot, aminosavakat, zsírsavakat, vitaminokat és ásványi anyagokat, majd a véráramon át a májba küldik. Ezután a máj átalakítja a tápanyagokat energiává, sejtjeink táplálása érdekében - a felesleges kalóriákat viszont, melyeket nem lehet energiaként hasznosítani, zsírként tárolja az ún. adipocitákban.

Ám ha néhány okos tanácsot betartunk, elkerülhetjük a legrosszabbat:  

Hal + saláta

Ha mi főzünk a nagycsaládra, akkor részesítsük előnyben a halas ételeket, és nem feltétlenül zsírban rántott verziót, köretként pedig krumpli helyett könnyed zöld és nyers salátákat kínáljunk. Amennyiben mi megyünk vendégségbe, szintén keressük ezeket a fogásokat, sőt, az sem baj, ha kihagyjuk a köretet és csak húst eszünk kenyér nélkül. Jó ötlet még a leves is, sose hagyjuk ki, ugyanis kellőképpen telít, ugyanakkor nem terheli meg a gyomrot.

Kerüljük a nassolást

Bármennyire csábítók és aprók azok a kis napközben bekapott falatkák, sütivégek, kekszek, habok, krémek, szaloncukrok, ne tegyük! Rengeteg plusz kalóriát viszünk be a szervezetünkbe általuk. Édességet csak főétkezés után kínáljunk és fogyasszunk, de akkor is csak mértékkel.

Lassan, de biztosan

Az sem mindegy, milyen ütemben eszünk. Vegyünk példát olasz barátainkról, akiknél egy több fogásos ebédet órákon keresztül fogyasztanak, és közben jókat beszélgetnek, hosszú szüneteket tartva. Mi se toljuk le húsz perc alatt az ünnepi menüt, adjunk időt a szervezetünknek, hogy emésszen. Ha nagy a megterhelés, szerezzünk be még az ünnepek előtt emésztést elősegítő gyógyteát, és fogyasszunk reggel és este egy csészével belőle.

Mértékkel alkoholizáljunk!

Habár minden nagypapa és nagymama esküszik a pálinka gyógyító, görcsoldó hatására, ám egy kupica nem fogja megoldani a problémát, sőt adott esetben csak tetézi azt. Ha túlettük magunkat, inkább pihenjünk le.

Séta és testmozgás

Ilyenkor se feledkezzünk meg a testmozgás áldásos hatásairól, a taxizás, buszozás helyett sétáljunk inkább hazáig a csípős időben, ha túlettük magunkatt. Ez többet ér, mint bármi.

Ha belefér az időnkbe, menjünk el mozogni, vagy otthon egy kis edzést végezzünk, tartsuk magunkat fitten ebben az időszakban is. Az egészségünk megőrzésében fontos szerepet játszik a testmozgás, még karácsonykor is : )

Szalonunk vár Benneteket szeretettel a két ünnep között is!

Készüljünk együtt az ünnepekre,
Pure Gold Vitality csapata